Toen ik afgelopen week de AppStore opende, omdat er een dwingend rood rondje met een 1 op te zien was, zag ik dat er een nieuwe versie beschikbaar was van de nrc.next app. Ik ben gek op updates. Misschien zit er eindelijk een reactiemogelijkheid op artikelen in, of.. misschien is er wel ruimte voor eigen bijdrages. Kom maar op met die update. Tijdens het downloaden en installeren ben ik wat anders gaan doen, er is zoveel te doen op een iPhone en er is zo weinig tijd. Ik kijk zo wel even, dacht ik nog.. Na twee dagen kwam ik er pas achter dat ik de hele nrc.next app nooit meer had bekeken, sterker nog, hij was nergens meer te vinden op mijn telefoon.

Na een klein onderzoekje kwam ik erachter dat de nrc.next er voor gekozen heeft om niet meer aanwezig te zijn op een ieders homescreen van de iPhone, nee, de nrc.next is vanaf nu te vinden in de kiosk van Apple. De kiosk is de applicatie van Apple, waarin uitgevers, jij en ik ook trouwens, digitale magazines en kranten kunnen publiceren. Dezelfde kiosk die bij mij op het derde tabblad van mijn telefoon staat, samen met alle andere apps die ik nooit gebruik, maar niet kan verwijderen. Waarom zou je in vredesnaam je merk verstoppen in de kiosk?

Is er iemand die mij hier even kan bijpraten over deze koerswijziging?

Zoals Ernst-Jan Pfauth het treffend onder woorden bracht in zijn stuk, Wat wij van een krant willen: “We vertrouwen er op dat de krant nu eindelijk eens het eeuwenoude model van standaard-nieuwsverhaaltjes-produceren weggooit en de grote uitdagingen die deze chaotische tijd oproept, aangaat. We verwachten dat de krant papier vergeet en het als een heilige missie ziet de digitale mogelijkheden ten volle te benutten.” Hier gaat het dus volledig mis voor nrc.next. Lees de beschrijving van de nieuwe app even met mij mee.. “Deze gratis iPhone en iPad-app biedt u de digitale editie van nrc.next. Ervaar het digitaal lezen met een leeservaring die zo dicht mogelijk bij de papieren krant blijft. Zo heeft u de complete krant bij de hand.”

Kom op! Denk nu eens innovatief in plaats van behoudend. Kijk eens naar de kansen die een app biedt in plaats van de beperkingen die de papieren versie met zich mee brengt. Een leeservaring die zo dicht mogelijk bij de papieren krant blijft, dit is precies waar het niet om draait. Nu wordt de digitale editie van de nrc.next de grootste concurrent van de papieren versie. Over concurrentie gesproken, ik snap dat concurreren met nieuwsboeren als nu.nl en de NOS zwaar werk is en bijna niet te doen, maar met enkel een digitale versie van jullie krant zet je jezelf strategisch buiten spel. Jullie grote pluspunten, scherpe journalistiek, achtergronden en vermakelijke columns zijn wat mij betreft een absoluut voordeel ten opzichte van nu.nl en de nos. Zorg ervoor dat die pluspunten digitaal in jullie voordeel gaan werken.

Ontwikkel een platform (app) met exclusieve en relevante content. Schrijf columns speciaal voor dit platform en zorg dat achtergronden en opinies de hele dag in beweging zijn, op basis van input van lezers. Geef het platform bestaansrecht door relevantie, betrek lezers. Betrokken lezers worden fans, fans worden ambassadeurs voor uw merk, ambassadeurs kunt u als krant niet genoeg hebben in deze tijd. Dit platform kan tevens ingezet worden voor het communiceren van artikelen die geen rekening hebben gehouden met de deadline van de krant en hier houd je mensen op de hoogte als New York dreigt weg te spoelen van de aardkloot.

Ik, als abonnee, heb een platform nodig, waar ik in contact kom met het merk, nrc.next. Waar ik binnen 1 oogopslag zie wat het populairste artikel van de krant van vandaag is, of op welk artikel het meest gereageerd wordt, zodat ik dit zelf niet hoef uit te vogelen. Ik heb weinig tijd ziet u. Hoewel ik, als gebruiker, er niet op zit te wachten biedt het bovenstaande verhaal genoeg ingangen voor adverteerders om aan te haken bij een kwaliteitskrant die zich digitaal onderscheidt en een vaste schare ambassadeurs en fans heeft gelokaliseerd op een platform.

Als jullie, nrc.next, als vooruitstrevendste krant van Nederland qua digitale strategie al falen, dan gaat de rest van kranten makend Nederland, samen met jullie keihard het onderspit delven tegen de “realtime” nieuwsbronnen! Ik zou heel graag willen weten wat de beweegredenen zijn achter de huidige strategische keuze. Of komt er toch nog een dedicated app? Wie praat mij even bij? Mochten jullie eens van gedachten willen wisselen hoor ik graag van jullie.

ps. Kleine tip mijnerzijds, Wijnberg is geen hoofdredacteur meer toch? http://www.nrcmedia.nl/portfolio/nrc-next/

 

image by: NRC.nl, Apple.com